Een lead is een persoon of bedrijf die interesse toont in jouw bedrijf of product. Een lead kan er dan ook op verschillende manieren uitzien. Denk bijvoorbeeld aan een offerteaanvraag of contact per mail of telefoon. Het genereren van leads is dan ook belangrijk onderdeel binnen elk bedrijf. Door inzicht te krijgen in je leads en deze op te volgen, creëer je eenvoudig meer groei. Ook b2b leads genereren is een belangrijk onderdeel van de meeste marketingstrategieën vandaag de dag. Maar wat houdt dit precies in? En belangrijker nog: wat levert het op? In dit artikel vertellen we alles wat je moet weten.

Wat is B2B leadgeneratie?

B2B leadgeneratie is een belangrijke vorm van online marketing waarbij de klant wordt aangetrokken tot een product of dienst. Dit wordt ook wel Pull Marketing genoemd. Het product wordt dus niet opgedrongen, maar op natuurlijke wijze gepresenteerd aan de doelgroep om ze zo aan je te binden en leads te genereren. De bedoeling is bijvoorbeeld dat de potentiële klant persoonlijke gegevens deelt, waarna de lead opgevolgd kan worden en in het gunstigste geval zal leiden tot verkoop. Bij B2B leadgeneratie draait het dus allemaal om het vasthouden van de aandacht en het opvolgen van potentiële leads om zo actief de doelgroep te benaderen en tot zich te trekken.

Dit klinkt misschien relatief eenvoudig, maar er komt meer bij kijken dan je denkt. De juiste tactiek is goud waard. Als je niet precies weet hoe je dit moet aanpakken, kun je waardevolle informatie en leads mislopen. Daarom is het verstandig om een deskundige in te schakelen die hierbij helpt.

Verschil tussen B2B leadgeneratie en leadgeneratie

We maken onderscheid tussen leadgeneratie en B2B leadgeneratie. Maar wat is nu eigenlijk het verschil?

Het grootste verschil is dat je bij B2B leadgeneratie vooral de focus legt op de zakelijke klanten. Dit zijn dus andere bedrijven. Logischerwijs benader je hen ook op een andere wijze dan de gemiddelde consument. Je bereikt ze bijvoorbeeld via andere kanalen en ze hebben ook andere behoeftes.

B2B leadgeneratie kan zowel online als offline gebeuren. Je kunt andere bedrijven online bijvoorbeeld benaderen via je website, maar ook via social media. In tegenstelling tot de consument zou je hier bijvoorbeeld kanalen zoals LinkedIn voor kunnen gebruiken. Uit diverse onderzoeken blijkt dat leads uit linkedin halen erg succesvol kan zijn. Mits dit op de juiste manier wordt toegepast natuurlijk. Ook Google Ads kunnen hiervoor worden gebruikt.

Denk je aan offline B2B leadgeneratie, dan zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen om je op een beurs of congres zichtbaar te maken. Hier leg je eenvoudiger contact met de zakelijke doelgroep.

Voordelen B2B leadgeneratie

B2B leadgeneratie levert verschillende voordelen op:

  • Het helpt bij het werven van nieuwe klanten
  • Je legt beter contact met nieuwe klanten en zorgt tevens voor het opbouwen van een betere relatie met bestaande klanten
  • B2B leadgeneratie zorgt voor meer inzicht in de doelgroep
  • B2B leadgeneratie is voor iedereen mogelijk
  • Het kan leiden tot meer verkoopkansen en dus een betere groei van het bedrijf