Met hun idee voor een ‘Box-Non-Air’ adviseren Sofia, Isis, Ella en Amy om voedsel langer te bewaren in een box waaruit de lucht is weggezogen en waar, als tegendruk, een ander gasvormig materiaal wordt toegevoegd. Dit verlengt de houdbaarheid van voedsel sterk.
De jury, bestaande uit gedeputeerde Zita Pels en Marten de Vries, vond het idee heel creatief en goed uitvoerbaar. Zita Pels: "Ik vind het leuk dat jullie dit echt zelf hebben bedacht. Op deze manier voedsel langer bewaren heb ik namelijk nog niet eerder gezien." De eindpresentatie oogde als een fantastische pitch: een korte slogan alsof de ‘Box-Non-Air’ de oplossing is voor alle wereldproblemen.
De jury wilde natuurlijk wel weten hoe de leerlingen op dit idee waren gekomen. Ella: "Ik bedacht dit idee toen ik ’s ochtends in de schuur stond om m’n fiets te pakken. Ik dacht aan de aankomende les Aardrijkskunde en ineens kwam dit in me op". De leerlingen gaan naar huis met een tomatenplantje om zelf in de keuken te kweken.
Fruitschaal met verneveling
De 2e plek ging naar Tim, Joep en Iris van team 3vta voor hun idee voor een fruitschaal die ervoor zorgt dat fruit langer goed blijft. In een video lieten ze zien hoe de techniek van verneveling geïntegreerd wordt in de fruitschaal. Daarnaast hebben ze ook een folder gemaakt om mensen te informeren welk fruit wel en niet in de koelkast hoort. Appels bijvoorbeeld bewaar je in de koelkast en niet op de fruitschaal. De jury is blij met deze oplossing voor betere voorlichting en het bewaren van voedsel.
Imperfect voedsel
Het vermarkten van imperfect voedsel eindigde op de 3e plek. Saar, Lara, Mariam en Melissa van team 3va adviseerde om imperfect voedsel voor lagere prijzen te verkopen of aan te passen. Zo kan bijvoorbeeld van tomaten tomatensaus worden gemaakt. Ook moeten er grotere dozen komen voor transport van grotere komkommers. De jury noemt de oplossing zeer praktisch, haalbaar en uitvoerbaar. De presentatie was ook goed opgebouwd en erg duidelijk.
De opdracht
De Scholierenchallenge startte op 17 januari 2022 met een online kick-off. Leerlingen uit 3 klassen van 3 vwo van het A. Roland Holst College in Hilversum kregen les over voedselverspilling van Marten de Vries en Dennis Hermans van de provincie Noord-Holland en ontvingen daarna hun opdracht.
De leerlingen kozen 10 producten uit en onderzochten waar deze vandaan komen, hoe lang houdbaar ze zijn en hoe ze deze moeten bewaren. Vervolgens kozen ze hieruit 3 verschillende opdrachten. Zoals het ontwerpen van een beter bewaarsysteem dan de traditionele koelkast en waarmee de houdbaarheid van ‘restjes’ wordt verlengd. Maar ook het maken van een plan voor hergebruik van een grote reststroom in de regio die momenteel niet voor menselijke consumptie worden gebruikt. Een derde keus was het ontwikkelen van een manier om vrienden en vriendinnen bewust te maken van voedselverspilling en hen in actie te krijgen.
In de week van 8 maart kozen de opdrachtgevers van elke klas het team met de ‘leukste’ en ‘meest originele ideeën’. Deze teams presenteerden hun ideeën aan gedeputeerde Zita Pels in de Statenzaal van het provinciehuis.
Scholierenchallenge
De Scholierenchallenge is onderdeel van het Scholierenprogramma Baas van Noord-Holland. Met dit programma wil de provincie zoveel mogelijk jongeren bereiken en kennis laten maken met politiek en het werk van de provincie. Het thema sloot dit keer aan bij de doelstellingen van de Circulaire Economie van de provincie. Scholieren worden zich bewust waar hun voedsel vandaan komt en hoe zij zelf voedselverspilling kunnen tegengaan.