HILVERSUM - het nieuwste kunstwerk in Hilvertshof is vanmorgen onthuld door kunstenaar Iwan Smit en Lesley Bamberger, CEO van Kroonenberg Groep. Het werk is een toegevoegde waarde in de totale beleving van het winkelend publiek, en geeft een knipoog naar de mediastad waarin het winkelcentrum zich bevindt.

Een kleurrijk beeld voor een uitzending om de televisie goed in te kunnen stellen. Voor de een nostalgie, voor de ander niet meer voor te stellen. Ondanks dat het laatste testbeeld in de reguliere programmering op de Nederlandse publieke zenders in 2005 werd uitgezonden, is het voor velen nog altijd onlosmakelijk verbonden met TV. Met de komst van digitale televisie en het verdwijnen van de kabel is een stukje grafisch ontwerp met functionele toepassing in hoog tempo overbodig geraakt.

Hoe beter dat winkelcentrum Hilvertshof haar thuisplaats eert, dan met een ode aan het testbeeld: verloren maar niet vergeten en geplaatst in het hart van onze media hoofdstad.

Iwan Smit: “Toen ik als kind tv keek was het testbeeld regelmatig te zien. Ik vond dit vervelend omdat ik zat te wachten op de volgende tekenfilm. Mijn vader vertelde op een ochtend toen het testbeeld verscheen dat dit het "mannetje in de tv" was, die de volgende aflevering voor mij klaarzette. Zo ontstond er een band tussen mij en dit beeld en fantaseerde ik over een robotje in de televisie, druk bezig met het verwisselen van videobanden.”

Lesley Bamberger, CEO Kroonenberg Groep: “Een winkelgebied moet een unieke winkelbeleving creëren. Daarom plaatsen wij graag kunstwerken bij onze gebouwen en in winkelcentra.

Het werk van Iwan Smit is een mooie toevoeging aan het plein in Hilvertshof. Waar het grote sculptuur Big Kastemann van Erwin Wurm refereert aan kleding en winkelen, brengt Testbeeld een link met de mediastad. De kunstwerken zijn toegankelijk, fotogeniek en met een knipoog. Als ik iemand erbij zie lachen, word ik daar vrolijk van.”

Het werk van Iwan Smit laveert tussen zware thema's en lichtvoetigheid, vaak resulterend in kleurrijke werelden met een twist. Eerder creëerde hij voor Kroonenberg Groep Stad op waterspiegel aan het Stationsplein in Almere. Hier liet hij zich inspireren door de herkenbare waarden van Almere, waaronder de skyline, voetbal, Ally de Aap en uiteraard het onmisbare water en groen.