''Faalangst hebben was heel moeilijk. Dan had ik goed geleerd, maar tijdens de toets wist ik niets meer en dan haalde ik een onvoldoende.'' Aan het woord is Bregje (15), die vastliep op school door een gebrek aan zelfvertrouwen. De oplossing bleek een kosteloos begeleidingstraject van Lyceo. Met het Lyceo Extra-programma hoopt de landelijk aanbieder van aanvullend onderwijs bij te dragen aan de bestrijding van kansenongelijkheid met het grootste goed dat er is – goed onderwijs. Want dat is een basisrecht, zo luidt het uitgangspunt van de Internationale Dag van het Onderwijs die vandaag gevierd wordt. En volgens Lyceo moet elke leerling bovendien op school tot zijn recht kunnen komen.

De Internationale Dag van het Onderwijs werd in 2019 in het leven geroepen door de Verenigde Naties om aandacht te vragen voor kansenongelijkheid. Zo gaan volgens cijfers van het Nederlands Jeugdinstituut duizenden leerplichtige kinderen niet naar school. Ook verdwenen tijdens en na de coronacrisis veel kinderen van de radar of liepen ze grote leerachterstanden op. Maar ook op school kunnen er allerlei redenen zijn waarom leerlingen (tijdelijk) niet mee kunnen komen met de onderwijsstructuur, terwijl ze wel allemaal op hetzelfde tempo dezelfde einddoelen moeten behalen.

Het onderwijs is echter ook bij uitstek de remedie. Persoonlijk welbevinden vormt een sleutelfactor bij het schoolsucces (Staat van het Onderwijs 2024). Op school moeten kinderen leren worden wie ze al zijn, hun talenten en interesses tot bloei leren brengen en waarden leren ontwikkelen waarmee zij medemensen, sociale systemen en de samenleving kunnen begrijpen. Daar zet Lyceo zich voor in: aan intelligentie en inzet ligt het namelijk meestal niet als een leerling niet goed kan meekomen, wel aan de toegang tot hulp.

Het verhaal van leerling Bregje is daar een goed voorbeeld van. Vestigingsmanager Rosalie Drijver van het Vechtstede College in Weesp begeleidde haar bij haar huiswerk en haar faalangst en hielp haar met haar mentor te gaan praten. Dat maakte meer hulp mogelijk. Die nauwe samenwerking met scholen is een belangrijk uitgangspunt voor Lyceo. ''We willen zo goed mogelijk op de school aansluiten zodat we ook van elkaar kunnen leren bij het begeleiden van leerlingen,'' aldus Rosalie. Bovendien wordt de begeleiding voor veel meer leerlingen toegankelijk wanneer deze door de school gefaciliteerd en (deels) gefinancierd wordt. Op dit moment is Lyceo binnen de Gooi- en Vechtstreek actief op het Vechtstede College in Weesp en op eigen locaties in Bussum, Laren en Hilversum.

Voor Bregje heeft de begeleiding vanuit het Lyceo Extra-traject sinds haar start begin vorig jaar al een wereld van verschil gemaakt. ''Hoe langer je er bent, hoe beter ze je leren kennen en hoe beter ze je kunnen helpen. Je gaat eigenlijk met alles vooruit, bijvoorbeeld met faalangst maar ook met huiswerk maken en leren voor toetsen.'' Van haar faalangst heeft ze nu een stuk minder last. Voor een groot deel komt dat door de aandacht voor studievaardigheden die de kern vormt van de begeleiding: daarmee gaan leerlingen die het gevoel hebben niet goed te kúnnen leren naar de ervaring van léren leren.

Ook Bregjes moeder Agnes is positief: ''Het huiswerk was eerst echt een strijd, maar nu heeft ze een stok achter de deur. Ze laat zich overhoren, vraagt hulp en neemt het aan als iemand haar vertelt of ze op het goede spoor zit. Maar ze heeft ook meer zelfvertrouwen en is een stuk gezelliger en vrolijker.'' Bregje weet inmiddels dat ze basisschooljuf wil worden. En haar succesverhaal is niet het enige: sinds 2016 kunnen elk jaar honderden leerlingen zoals zij hun zelfvertrouwen en cijfers verbeteren dankzij begeleidings-, maar ook doorstroom- en vakantieprogramma's van Lyceo. Onafhankelijk onderzoek van SEO heeft bovendien aangetoond dat leerlingen na een Lyceo Extra-examentraining gemiddeld 1,5 punt hoger scoren op hun eindexamen.

Rosalie: ''Een leerling die je persoonlijke aandacht geeft, zal groeien. Een leerling die persoonlijke aandacht krijgt bij het oefenen van zijn studievaardigheden, groeit in zijn zelfvertrouwen en succeservaring.” Daarom zetten zij, haar collega's en hun begeleiders zich elke dag met hart en ziel in voor deze leerlingen – Internationale Dag van het Onderwijs of niet.